تعمیر فرمان برقی جنسیس ۲۰۱۵
تعمیر فرمان برقی جنسیس ۲۰۱۵ ارسالی از منطقه آزاد اروند خوزستان تعمیر یونیت های برقی فرمان و تلسکوپی فرمان خودروهای روز دنیا در کلینیک تخصصی الکترونیک دیجی برد
فرمان برقی چیست؟
آنچه از آن بهعنوان فرمان برقی یاد میکنید در اصل «سیستم کمکی برقی فرمان» است و به این معنی نیست که فرمان خودرو از طریق نیروی برق به چرخش در میآید. این سیستم در خودروها جایگزین سیستم فرمان با نیروی کمکی هیدرولیک شده است و در آن یک موتور الکتریکی کوچک برقی وظیفه ایجاد نیروی اضافی برای راحتی در چرخاندن فرمان را بر عهده دارد. مزیت بزرگ این سیستم آن است که توانی از موتور نمیگیرد، ضمن آنکه تنها در زمانی که به آن نیاز است (زمان چرخاندن فرمان) وارد مدار میشود در صورتی که فرمان هیدرولیک همواره در مدار است و بخشی از توان موتور را میگیرد.
در صورتی که برق خودرو قطع شود (که البته احتمال بسیار نادری است) سیستم کمکی از مدار خارج میشود و فرمان سفت خواهد شد، اما همچنان راننده میتواند فرمان را با نیروی بیشتر بچرخاند. توجه داشته باشید اگر در زمان رانندگی برق خودرو قطع شود مشکلات بزرگتری از نیروی کمکی فرمان خواهید داشت چرا که با خاموش شدن خودرو، نیروی کمکی بوستر ترمز را هم ندارد و متوقف کردن خودرو بسیار دشوار است، اما همانگونه که عنوان شد این مسأله بسیار نادر است.
نحوه عملکرد فرمان برقی یا EPS:
اگر چه برخی از سیستم های قدیمی فرمان برقی عملا” الکتروهیدرولیک بودند به طوری که از یک الکتروموتور برای به حرکت در آوردن پمپ هیدرولیک استفاده می شد اما نسل جدید فرمان های برقی (EPS ) بطور کلی الکتریکی و الکترونیکی است ، جعبه فرمان از یک میل دندانه دار و یک موتور الکتریکی که روی میل فرمان میل دندانه دار بسته شده است ، تشکیل شده است . هنگامی که راننده غربیلک را به حرکت در می آورد سنسورهای فرمان چگونگی و سرعت چرخش غربیلک را بدست می آورد، این اطلاعات همراه با شکل های ورودی از سنسور گشتاور پیچشی ( TORQUE ) بسته شده روی شفت فرمان ، کنترل یونیت سیستم فرمان را تغذیه می کند ، دیگر ورودی ها مثل سرعت خودرو و کنترل کشش ( TRACTION ) یا سیستم کنترل پایداری خودرو( ESP ) برای تصمیم گیری مقدار کمک مورد نیاز و چگونگی فرمان ملاک هستند ، سپس کنترل یونیت برای چرخش به مقدار صحیح به موتور، فرمان می دهد سنسور روی موتور از میزان چرخش موتور به کنترل یونیت فیدبک می دهد . پس کنترل یونیت موقعیت موتور را نیز مورد نظارت قرار می دهد .
معرفی خودرو جنسیس:
در سال ۲۰۰۹ و زمانی که شرکت هیوندای،هیوندای جنسیس را تولید کرد، با سیستم دیفرانسیل عقب، موتور قدرتمند V۶ و داخل زیبای آن، این خودرو هم رده خودروهای سازنده ای نظیر لکسوس قرار گرفت.
هیوندای جنسیس در سال ۲۰۱۲ در قسمت بدنه، شاسی و از همه مهمتر موتور، دچار تغییراتی شد. تغییرات موتور این خودرو شامل موتور ۳۸۰۰ سی سی V۸ با قدرت ۲۹۰ اسب بخار بود.
این تغییرات، مدل ۲۰۱۲ هیوندای جنسیس را بهتر کرد ولی تضمینی نیست که خریداران هنوز خواهان آن باشند. با این حال آنها نمی توانند خودرویی مشابه آن، با این کیفیت و قیمت را پیدا کنند.
مهمترین ویژگی هیوندای این است که مواد و امکانات خوب را با قیمت پایین تر عرضه می کند.
از مهمترین آپشنهای موجود در هیوندای جنسیس سدان میتوانیم به نمایشگر ۷ اینچی، سیستم صوتی Lexicon با ۱۷ بلندگو، چنجر ۶ تایی، اتصال USB و ipod و AUX، دوربین دید جلو و عقب، ورود و استارت بدون کلید، چراغهای جلو اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی های جلو با گرمکن و سردکن و حافظه، سنسور باران، کروز کنترل و موارد دیگر اشاره کنیم.
موتور به کار رفته در هیوندای جنسیس سدان با جنسیس کوپه مشترک است و حجمی معادل ۳.۸ لیتر و ۶ سیلندر دارد. قدرت این موتور به ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۳۵۸ نیوتن متر میرسد. برای انتقال این قدرت به چرخهای عقب، از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده شده و جنسیس را قادر میسازد در مدت زمانی کمتر از ۷ ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. به علاوه اینکه حداکثر سرعت آن هم به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مشکلات احتمالی فرمان برقی جنسیس:
-
خطا بر روی سنسور ترک
-
سفت شدن فرمان و نداشتن خطا در یونیت
-
سفت شدن فرمان و داشتن خطا در یونیت
-
خطای مربوط به موتور برقی فرمان
-
خطای مربوط به سنسور زاویه فرمان
تعمیر فرمان برقی جنسیس ۲۰۱۵
مشخصات فنی فرمان برقی جنسیس ۲۰۱۵
۵۷۷۰۰B1400